عملکرد بودجه هیچگاه تا این اندازه فضاحت بار نبوده است

مجید شاکری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره گزارش تفریغ بودجه سال ٩٥ که به تازگی منتشر شده، اظهار کرد: اصلا حرف زدن درباره بودجه‌ای که ۸۰ درصد احکامش اجرایی نشده منطقی نیست و مشخص نیست با چنین رویه ای، اصلا دولت چرا لایحه بودجه می‌نویسد؛ همین حالا هزاران نفر ساعت در دولت و مجلس برای تدوین بودجه سال ٩٧ وقت گذاشته شده است. وقتی بناست این یکی هم به سرنوشت لوایح بودجه قبلی دچار شود، چه ضرورتی برای صرف این همه وقت و انرژی وجود دارد؟
وی افزود: بودجه آنقدر مهم است که در ادبیات بودجه‌ریزی، وزن سیاسی رأی نیاوردن کلیات بودجه معادل عدم رأی اعتماد به کابینه است. آنقدر حیاتی است که نمی‌تواند اصل هشتاد و پنجی شود و باید در صحن مطرح شود.
به گفته این کارشناس اقتصادی، حتی گفته می‌شود که مردمسالاری- اگر احیانا این روزها برای کسی مهم باشد- از بودجه شروع شده است نه رأی.
شاکری بیان کرد: اگر چه نظام بودجه‌ریزی موجود در کشور مشکل دارد اما این طور نیست که با آن نشود کشور را اداره کرد. چنانکه حتی در اوایل دولت روحانی که وضع کشور به نظر دولتمردان به مراتب بیش از امروز بی‌ثبات بوده، باز عملکرد بودجه در تفریغ تا این حد پایین و فضاحت بار


 نبوده است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در دولت قبل که عموما توسط دولتمردان فعلی به عنوان دولت بی‌نظم و بی‌توجه به قانون از آن یاد می‌شود، درصد تحقق بودجه چندین برابر سال ٩٥ بوده است.
شاکری اضافه کرد: وقت آن است که رئیس‌جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی در این زمینه به مردم
 توضیح دهد.